2 يناير 2010

هل تعلم ما يقوله أبنائك عنك


السلام عليكم  ورحمة الله وبركاته

كل سنة وكلكم بخير   اليوم مش عارفة انقل ايه  او اقول ايه   لكن قرأت مرة عن معاملة الابناء للاباء  ووجدت  ان سبب اضطهاد الابناء لأباءهم هي فرق السن الزمن جيل وجيل  حاجات كده تافهة مش بتخلينا نتقتنع بأرائهم  او افكارهم رغم انها بتكون صحيحة 
الي حدا ما  لانهم اكثر منا خبرة  في الحياة .
لذا  احب ان انقل لكم هذة الصفحة  حيث تستمتعون بها كما استمتعت بقرائتها .
اترككم معها
ودمتم بحب




هل تعلم ما يقوله ابنائك عنك





في عمر 4 أعوام   ابي هو الافضل

في عمر 6 أعوام  أبي يعرف كل الناس


في عمر 10 أعوام أبي ممتاز ولكن خلقه ضيق


في عمر 12عاماً أبي كان لطيف عندما  كنت صغيراً






في عمر 14 عاماً  أبي بدأ يكون حساس جداً





في عمر 16 عاما  أبي لا يمكن أن يتماشى مع العصر الحالي


في عمر 18 عاما أبي ومع مرور كل يوم كأنه أكثر جنوناً

في عمر 20 عاما




من الصعب جداً  ان ا سامح أبي، أستغرب كيف  أمي قدرت أن تتحمله



في عمر 25 عاما




أبي يعترض على كل موضوع


في عمر 30 عاما


من الصعب علي جدا أن أتحكم في أبني، أنا




كنت أرتعب من أبي لما كنت شاب
في عمر 40 عاما
أبي رباني في هذه الحياة


مع كثير من




الضوابط، ولابد أن أفعل نفس الشيء




في عمر 45 عاما
أنا محتار، كيف أستطاع أبي أن يربينا
جميعاً




في عمر 50عاما
أبي تكبد العناء الكبير لأجل أن يربينا




ويحافظ علينا، وأنا غير قادر على التحكم






في أطفالي الثلاثة




في عمر 55 عاماً


أبي كان ذا نظرة بعيدة وخطط لعدة أشياء




لنا، أبي كان مميزا ولطيفاً


في عمر 60 عاما


أبي هو الأفضل






سبحان الله


جميع ما سبق احتاج إلى 56 عاما لإنهاء






الدورة كاملة ليعود إلى نقطة البدء






الأولى عند الـ 4 أعوام.


للأهمية ..
 ------------


أحسن علاقتك ومعاملتك مع والديك قبل أن يفوت الأوان ولا تتنبه إلا بعد أن ترى أطفالك يعاملونك مثلما كنت تعامل والديك فهم  لا يحتاجون منا سوى الحب والاحترام وأن يحسوا بأننا صالحون بإذن الله تعالي رب ارحمهما كما ربياني صغيرا
منقولللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل







بصراحة يا بنات هو ده اللي بيحصل انا فاكرة وانا في ثانوي كتير من صحابتي كانوا بيشتكوا من ابائهم وامهاتهم وفي النهاية عرفوا انه ده مش خنقة وتضيق الحصار عليهم بل حب وخوف من غدر الزمن
كمان بخصوص تربية الاطفال يدوبك ولد واحد ونقول كفاية وديما نسأل ازي يا ماما ربتيني انا واخواتي مش قادرة علي السهر كل يوم او تحمل العبأ وحدي وكتير من بنات اليوم بيخلفوا وبس وامهاتهم هي التي تربي يعني سلفتي بتقول لي هو انت مكنتيش بتروحي لمامتك عشان تراعي ./لامعاكي طفلك قولتلها لأ ماما بعيدة عني في المسكن لكن انت مامتك قريبة ردت وقالت
والله برافو عليكي عشان ربيتي ابنك وحدك في المرحلة الاولي الله يكون في عونك رديت وقولتلها وانت كمان
ان الزواج مسؤلية كبيرة وجميلة ولذيذة
تعلمنا ان للحياة معني كبير وديما فيه تحددين اهدافك وتجدديها وتسعي فيها0 لتكوني الافضل في كل شيء وهذا اسمي هدف في الوجود بعد رضا الله عز وجل





هناك 22 تعليقًا:

ذكرى رحيل قلم يقول...

السلام عليكم

استغفر الله العظيم لي ولوالدي عدد خلقه ورضي نفسه وزينة عرشه ومداد كلماته

اللهم عنا علي شكرك وذكرك وحسن عبادتك

حنين يقول...

السلام عليكم

حنين يقول...

عزيزتى رهف
موضوع جميل جداااااااااا

حنين يقول...

كل الكلام ده فعلا ياريت ينتبه
كل شاب وكل فتاه قبل فوات الاوان
دايما بنشوف اهالينا انهم مش فاهمينا
وان تفكيرنا ادق منهم
ولكن نكتشف انهم لهم نظره بعيده
فى كل الامور وانهم على حق
ربنا يبارك لك
تحياتى حنين

أم أحمد المصرية يقول...

صديقتي العزيزة
شدني جدا عنوان تدوينتك اول ما شفته علي الريدر و دخلت جري :))
اصل نفسي اعرف اولادي بيقولوا ايه علي

متهيالي عندك حق انا عندي 4 و 12 و 16
لكن انا بحاول اخلي 12 و 16 يغيروا رأيهم المكتوب عندك محاولات بس لأقناعهم اني بعمل كل حاجة لمصلحتهم مش غلاسة مني
يارب يفهموا

اما ابي و امي فربنا يخليهم لي و يعطيهم الصحة و العافية و يقدرني اعمل مع اولادي اللي هما عملوه معنا
بس علي فكرة انا من سن 4 حتي الان " و مش حقول لك كام " :))))))))))
و انا رأي ان امي هي الافضل كنت و مازلت لم اري مثلها في هذه الدنيا كأم و كأنسانة
يارب اجمعنا معا في جنتك

المسلم الصغير يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
موضوع جميل جداً
أهم شئ اننا نعمل كما قال الله سبحانه وتعالى " ولا تقل لهم أفا ولا تنهرهما وقل لهما قولاً كريما" وفعلاً صراع بين الأجيال
دومتي بخير

أميرة الأحلام يقول...

حبيبتى ..
فعلا ده الي بيحصل وبتكون دى فعلا طريقه التفكير
ودايما هيفضل الاختلاف بين الاجيال قائم
لكن في نفس الوقت علينا حسن المعامله والطاعه والعمل بما امر به الله سبحانه وتعالى
حتى وان اختلفنا معهم
موضوعك جميل
دمتى بكل الحب

(Joudy) يقول...

أقولك بصراحة زى كل البنات طبعا نفسى يكون ليا بيت وولاد وكيان وعيلة أكون أساسها بس لما بسرح بخيالى وأفكر هربى ولادى ازاى ببقى مش عارفة وخايفة إنى أربيهم بطريقة غلط حالة وسوسة بإنى ممكن مش أبقى أم كويسة هى حاجة صعبة ومش سهلة محتاجة وعى وربنا يقدرنا يارب

دمتى بكل الخير والسعادة

ذكرى رحيل قلم يقول...

حنين
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

كل بنت او شاب مش بيحب القيود وعلي الاباء ان يفهموا هذا لذا الاب الذكي هو الذي يسطيع السيطرة علي كل المواقف بحب وليس برعب

حتي لا تهرب منهم ابنائهم
دمتي جميلة

ذكرى رحيل قلم يقول...

ام احمد

بسم الله ماشاء الله ولا قوة الا بالله
ربنا يخلهملك ويبارك لك فيهم
ويقدرك علي مسؤليتهم انت وباباهم

ما شاء الله يعنيولا موقف معارض يا ام احمد مع ماما
ديه زمانها بتدعيلك ديما وبتقول عمرها متعبتني
ربنا يخلكوا كلكم لبعض
دمتم

ذكرى رحيل قلم يقول...

المسلم الصغير

نورتي المدونة
فعلا ده اهم شيء وربنا يبعد عننا كلنا الشيطان الرجيم
مفرق الجماعات

تحياتي

ذكرى رحيل قلم يقول...

السلام عليكم
اميرة
ازيك عاملة ايه

فعلا ما علينا الا حسن المعامله والطاعه والعمل بما امر به الله سبحانه وتعالى
ربنا يوفقك لما يحب ويرضي
دمتي

ذكرى رحيل قلم يقول...

جوجو
ليه يا جميلة
متخافيش من اي حاجة ربنا يرزقك ان شاء الله هتكوني ام ناجحة مع اولادك بس عليكي بالصبر وطولة البال

والتربية السليمة هي التي تقوم علي اسس
دنية سليمة
دمتي جميلة

ريمان يقول...

السلام عليكم

والله بوست جميل جدا جدا

جزاكم الله خيرا


تحياتى

ريمان يقول...

السلام عليكم

والله بوست جميل جدا جدا

جزاكم الله خيرا


تحياتى

كلمات من نور يقول...

سبحان الله يا رهف ........هي فعلا دائرة بنلف فيها كلنا بصورة أو بأخرى بس تعرفي الشاب المتدين و الشابة الملتزمة دايما عارفين الله وحقوقهم وواجباتهم نحو والديهم و بتمر فترات مراهقتهم بسلام .ربي يهدينا كي نربي أبنائنا بصورة دينية سليمة فما نزرعه يوما سنحصده كيفما كان..ربنا اغفر لنا و لآبائنا و لأمة محمد يارب العالمين

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاكِ الله خيراً على النقل الطيب .

وبارك الله لكِ فى أسرتك ورزقكِ كل الخير آمين .

تحياتى .

العلم نور يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

جزى الله كاتبه وناقلته خير الجزاء ..

لك مني كل الود والتقدير على هذا الطرح جعله الله في ميزان حسناتك.

جارة القمر يقول...

ربنا يحفظهم لينا يارب

ويحميلك والدك ووالدتك

كل عام وانتي بخير يارب

جارة القمر يقول...

ربنا يحفظهم لينا يارب

ويحميلك والدك ووالدتك

كل عام وانتي بخير يارب

العلم نور يقول...

غاليتي رهف قلبي .. شكرا لمرورك الكريم لمدونتي المتواضعة ..

وأنا لم أضع تدوينة في يوم الإثنين لحاجة في نفس يعقوب .. عسى الله أن يرضى عني وينولني هي.

لكن إن شاء الله سأضعها في الإثنين القادم.

لك مني كل الود والتقدير غاليتي العزيزة.

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

والله فعلاً عندك حق الموضوع محتاج وقفة وتفكير فى نظرتنا لوالدينا
أحييكِ على الموضوع الهادف الرائع